Jag räcker inte till

Man hör ju ofta föräldrar prata om "det dåliga samvetet". Att man inte hinner med sina barn så mycket som man önskar.

Nu fattar jag vad folk pratar om.

Befinner mig just nu i ett läge där jag inte räcker till. Kalle är hemma från dagis då han är lite sjuk. Men inte tillräckligt sjuk för att nöja sig med att titta på tv. Så då blir det mycket tid i legolådan och leka kurragömma under täcket. När Maja hojtar efter mat uppstår en situation som är kaosartad. Kalle vrålar efter uppmärksamhet och Maja vrålar för hon blir störd av sin bror när hon försöker äta. Å efter ett tag vrålar även jag. Mysiga amningsstunder är sällsynta.

Kalle är även bra på att förstärka min känsla av otillräcklighet. Som igår när jag gjorde lunch. Då var jag dum som stekte köttbullar och inte läste Emilboken. Hann dock läsa några rader i boken men då vrålades det efter köttbullar istället. Å hux flux var det fel kanal på tv så då vrålades det om det oxå.

Stackars lilla Maja som bara får gilla läget. Hon förtjänar mer mys och gos än vad hon just nu får.

Någon som vet om de testat kloning på människor än? Eller vad en kock på heltid kostar?


Kommentarer
Postat av: Karolina

Det är hårt att få konkurrens om man tidigare inte behövt kämpa om uppmärksamheten. Säkert reagerade du likadant när din lillasyster kom.

Jag tror att jag har två tips. (Med risk för att låta sådär pretto, förlåt i så fall).
1) en lek/pyssellåda som Kalle bara får leka med när du ammar Maja
2) hårda skolan - stäng av tvn, ta bort legot, gå därifrån. ... Något som ger en konsekvens när han beter sig på ett sätt som du egentligen inte tycker är ok. Han kommer inte hata dig - lovar! Han kommer att bli förbannad, men det har du ju överlevt förut.

Stor kram. Håll ut...

2013-01-15 @ 20:53:42
URL: http://Www.karolinafredriksson.se
Postat av: Mia

Jobbigt! Men kan trösta med att det ju är nu i början det är som värst. Snart kommer du inte behöva amma lika ofta, Maja kommer att tycka att det är spännande att sitta i babysittern och titta när Kalle leker med Lego och han kanske nöjer sig med att hon sitter med honom.

Be Magnus göra matlådor åt er kvällen innan som ni bara kan micra när ni är hungriga!

2013-01-16 @ 09:49:38
Postat av: Karolina

Glömde säga... Den ångesten jag hade i början med Arvid&Tyra... Jeez! Första kvällen som jag var ensam med båda så fick en kompis komma hem till mig och vara moraliskt stöd. Bara tanken på att somna två barn samtidigt var en skräck.
Sakta men säkert så blev det lättare, och jag fick in någon sorts snits.

Det där med leklådan bara vid amning var ett tips jag fick, och det funkade någorlunda på dagtid.

Kram igen!

2013-01-16 @ 18:31:08
URL: http://Www.karolinafredriksson.se
Postat av: Knappan

Micrade matlådor is da shit! Jag har aldrig älskat att äta mixtras mat ur låda som då Alva var nyfödd!

Och så blir det lättare och mer tid över om nån månad(?) (har glömt hur fort allt går!!) när Maja vill hänga mer i babysittern och mindre vid bröstet.
Leklådan lät som en fiffig idé också.

Hang in there! Kram

2013-01-16 @ 22:54:12
Postat av: Knapp

Micrad mat ur låda - skulle det ju stå...

2013-01-16 @ 22:54:56
Postat av: Mormor

Kloka ord av Karolina. Inte lätt när man varit nr 1 och fått all uppmärksamhet och nu helt plötsligt dela detta med Maja. Han kommer säkert att lära sig leka själv och inte ständigt ha mamma o pappa på golvet som hela tiden måste vara delaktiga. Försök att markera. Stor kram

2013-01-17 @ 12:04:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0