Förkylt

Alla vet vi ju hur dåliga män blir när de är förkylda. Men det är inget jämfört med hur en liten spädis blir.

Maja blev förkyld förra onsdagen. Det satte sig på andningen som blev rosslig och tung. I söndags ringde jag Sjukvårdsrådgivningen som tyckte vi skulle åka in. Ibland tror jag de läser efter ett manus för man får alltid till svar att åka in.

På akuten fick vi vänta å vänta. Är det inte konstigt att stolarna och bänkarna på akuten är extremt hårda och obekväma? Jag var helt mör i kroppen efteråt. Man borde ju få sitta skönt när det kan bli så lång väntan. Efter 3 timmar fick Maja lite hjälp med andningen genom att inhalera adrenalin. Personalen sa hela tiden att hon såg så pigg och glad ut. Jag läste mellan raderna och tolkade det som "Vad gör ni här, egentligen?".
Sen fick vi åka hem.

På tisdag morgon var vi dock tillbaka på akuten igen. Jag var inte nöjd med nattens amningar och Maja var ledsen och hade kämpigt med andningen. Vid inskrivningen mätte personalen syremättnaden hos Maja och den låg på 90. Bör ligga på minst 96 så vi hamnade som prio 2 - orange i kön och fick omgående ett rum. Prio 2 innebär att man ska få vård inom 15 min. Denna gång var det ingen som sa att hon såg pigg och glad ut. Maja fick inhalera adrenalin igen och även syrgas. Efter en second opinion fick vi tillåtelse att åka hem igen. Troligen med RS-virus. "Bli inte förvånade om ni måste komma tillbaka fler gånger", sa läkaren. Men så blir det nog inte för damen är på bättringsvägen nu. Rosslet samt den tunga andningen har lugnat ner sig.


Kommentarer
Postat av: Petra

Lilla plutten! :-( Hoppse ni inte behöver åka in nåt mer!

2013-02-23 @ 18:10:37
Postat av: Anna W

Skönt att hon mår bättre.

Jag hoppas vi blivit av med all hosta och allt snor tills det är dags för vår nya att se dagens ljus. Fast som jag känner mig nu kommer jag vara dundersjuk på förlossningen.

2013-02-23 @ 19:21:01
Postat av: Knappan

Skönt att det verkar ha vänt!

2013-02-24 @ 08:01:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0