Pyromanfamiljen?

Man kan säga att fam. Fransson Bostedts Gotlandsresa går i elden och grillningens tecken.

Varje dag har det grillats!

Vi fick äran att inviga den nya klotgrillen som köpts in till stugan vi hyrde. Pappa och Magnus fyllde på med kol och tändvätska och tände på. Sen gick alla in i stugan för att fixa och dona lite. Efter en stund gick mamma och Kalle ut på verandan då det krävdes rätt så mycket underhållning för Kalles del denna resa.
Med mycket mjuk och mild röst hör vi mamma säga:
- Thomas, Thomas, det brinner i gräset....

Jag ställde mig bara och glodde och inväntade att någon av männen skulle agera.
På två röda var de ute med vatten och stampade och hade sig. Elden släcktes fort. Efter den incidenten hade vi alltid en hink med vatten nära grillen. MEN det räckte knappast igårkväll!!

Igår var sista kvällen på ön. Vi bestämde oss därför för att grilla på engångsgrill då vi hade gjort rent gallret till klotgrillen tidigare på dagen. Vi grillade räkor i foliepaket. Efter det fick grillen stå och svalna och brinna ut. När grillen var kall och släck gick pappa bort med grillen till en skogsdunge, som visade sig vara en kompost. (Jag undrar lite varför engångsgrillen gjorde sig bra där, enligt pappa, hmmmm?)

Runt kl. 22 satt vi som bäst och intog efterrätten. Då bankar det hårt på dörren. In kommer en främmande man som frågar om vi eldar nåt? Näääää, svarar vi. Det brinner i skogen, säger mannen.
Vi reser oss snabbt upp och går ut och kollar. Jo, visst brinner det!! Å inte så lite heller!! Engångsgrillen var tydligen inte helt släckt. Återigen står jag och glor på pappa och Magnus och väntar på någon sorts instruktion. VATTEN VATTEN, lyder instruktionen. Jag och mamma tar på oss uppdraget att fylla på allt möjligt med vatten som man kan hälla över elden. Resten av familjen sprang fram och tillbaka mellan brasan och huset och försökte släcka elden. Efter ett tag kom brandkåren, som vi så klart var snabba med att ringa. De fick kämpa med elden i cirka 20 min. När brandkåren gjorde sitt valde jag att sitta inne i stugan och uppdatera facebook, haha! Jag kände mig ju säker och lugn då när brandkåren var där.

När allt var över var vi ganska så chockade allihop.
Tänk om elden hade spridit sig till något träd...
Tänk om vinden hade varit stark...
Tänk om inte grannen hade sett elden...


Brandkåren!


Dagen efter

När vi anlände till stugan första dagen sa jag och mamma att det borde kännas skönt för han som hyrde ut stugan att han hyrt ut den till oss, en lugn barnfamilj. Nu vet jag inte längre om han känner så ;)







Kommentarer
Postat av: Katja

Ojoj, haha. Men va e väl en semester utan lite action (engelska) =)

2011-06-05 @ 23:20:20
Postat av: Cilla

Herregud, förstår att ni var chockade!

2011-06-06 @ 21:45:54
Postat av: Knappan

Hoppsan hoppsan! Tur det gick bra.

Låter som en härlig semester :)

2011-06-06 @ 22:45:25
Postat av: Mormor o Morfar

Ni är väldigt välkomna till Rättvik och naturligtvis grillning, men helst utan Thomas och Magnus hjälp!! När ni blir stora ska ni få hjälpa till!!

2011-06-08 @ 08:25:53
Postat av: Annika

Åh herregud vilket kaos!! Skönt att det slutade väl i alla fall.

2011-06-08 @ 08:29:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0