Moules Mariniéres

Vi kör på ett till matinlägg.

Igår hade vi svårt att välja vad vi skulle ha till middag. Så vi bestämde kort och gott att vi äter sånt som vi vill ha och tycker mycket om. Det blev rökta räkor, (äkta) chorizo, halloumi, tzatziki, baguette, aioli, cheddar och Moules Mariniéres. En salig blandning men åh så gott. Det var första gången vi tillagade vinkokta musslor hemma. Det var kul att pröva något nytt och det var ju väldigt enkelt. Nu utgick vi från grundreceptet men tillsatte lite grädde och vitlök. Vi skulle väldigt gärna vilja få samma smak som det är på vitlöksmusslorna man får på "Akkurat". Är det någon som har ett krämigt, gott recept på musslor?



Det är kul att musslan har skägg. Det lärde jag mig igår :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kokning av musslor. Moules a la Mariniere:Musslor, 1 dl fiskbuljong+2 dl torrt vitt vin, 1 gul lök, 2 msk klippt persilja+ 8 vitpepparkorn.Sen, lossa musslorna fr skalet, 2-3 musslor i varje skal. Fördela vitlökssmöret i klickar över musslorna. Recept vitlökssmör:Ca 75 gr smör,½dl finhackad persilja, 2 tsk riven lök, 1 pressad vitlöksklyfta, 1krm salt samt nymalen vit el svartpeppar. Ställ skalen i grovsalt i ugnsäkert fat, annars välter de.Gratinera musslorna i övre delen av ugnen ca 5 min tills smöret sjuder. Man kan också gratinera med ostsås så blir det krämigt, men glöm inte vitlöken i koket. Nästa ggn kan vi pröva på vitlökgratinerade sniglar, urgott. Konsistensen som svamp.De va länge sen jag gjorde dessa maträtter. Kanske ngt efter Vasaloppet?

2010-01-31 @ 15:21:23
Postat av: Madde

Oj va mycke gott ni åt!

Det gjorde vi me,som du vet.

Tjingeling/Kram

2010-01-31 @ 16:28:22
Postat av: Knappan

Mums!

Och jag håller med Akkurats musslor är mumma :-)

2010-02-01 @ 10:17:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0